[مقاله] معرفی phpBB 3.1.0 انقلابی ترین نسخه + لیست تمامی امکانات اضافه شده

اخبار و اطلاعیه های سایت در این بخش قابل رویت خواهد بود.
موضوع جدید ارسال پست
آواتار کاربر
Meis@M
Founder & Administrator
Founder & Administrator
پست: 1414
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۱, ۹:۲۲ ق.ظ
سن: 31
شغل: مدرس دانشگاه
اینترنت: LTE Plus
جنسیت: آقا
محل اقامت: Damghan
تشکر کرده: 215 دفعه
تشکر شده: 828 دفعه
تماس:

Infoمعرفی phpBB 3.1.0 انقلابی ترین نسخه + لیست تمامی امکانات اضافه شده



با سلام امروز 28 اکتبر یکی از انقلابی ترین نسخه های سیستم phpBB عرضه شد.

در این نسخه که ورژن آن به 3.1.0 رسیده است ما تغییرات عظیم و بزرگی را در آن شاهد هستیم. در این مبحث به تفضیل درباره امکانات جدید این نسخه سخن به میان می آوریم.


لیست امکانات جدید:

1- سیستم Extensions یا افزونه
یکی از بزرگترین مشکلات سیستم در ورژن های قبلی اضافه کردن مود ، افزونه ها یا ماژول های گوناگون به سیستم بود که میبایست چندین خط ، گاها تا صداها خط کد ویرایش شود تا افزونه یا مودی روی سیستم نصب شود. اما در نسخه انقلابی 3.1 دیگر خبری ازاین جور کارها نیست زیرا توسط سیستم Extesions به آسانی میتوانید افزونه های خود را تنها با یک کلیک از مرکز مدیریت انجمن نصب و فعال کنید.


2- امکانات Ajax در سیستم جدید
در نسخه انقلابی 3.1 شاهد اضافه شدن ajax به قالب های انجمن و قالب های مدیریتی شدیم ، مثلا در مرکز مدیریت برای پاک کردن cache این کار به صورت ajax و بدون ریلود صفحه امکان پذیر است. این قابلیت ها در سراسر قالب کاربری انجمن نیز به کار رفته است ، از تایید کردن پست ها ، حذف کردن کوکی ها ، اشتراک گذاری ، بوک مارک کردن صفحات و تاپیک ها گرفته تا شرکت در نظر سنجی های انجمن که تمام به صورت Ajax و بدون رفرش صفحه قابل انجام است.


3- سیستم یاد آوری یا Notification

در نسخه انقلابی 3.1 ما شاهد اضافه شدن یک مرکز اعلانیه یا یادآوری هستیم. در این سیستم به عنوان مثال هنگامی کسی به پست شما پاسخ میدهد ، پست شما تایید می شود ، تشکری کرده میشود و ... همه به صورت یک اعلانیه برای شما در هدر سایت نمایش داده میشود.


4- سیستم Soft Delete
در نسخه انقلابی 3.1 ما شاهد اضافه شدن امکان حذف پست ها به صورت موقت خواهیم بود. بدین صورت که در هنگام پاک کردن پست ها یا تاپیک ها از شما درخواست می شود که قصد دارید به صورت دائم مطلب را حذف و یا به صورت موقت این کار را انجام دهید. چنانچه به صورت موقت مطالب حذف شود. باعث می شود بعدا بتوان مطالب را بازگردانی کرد. این مورد برای مدیران انجمن ها بسیار حائز اهمیت و کاربردی است.


5- سیستم Gravatar
در نسخه انقلابی 3.1 شاهد اضافه شدن سیستم Gravatar هستیم که توسط این سرویس خارجی کاربران میتوانند نمایه های کاربری یا آواتارهای خود را از این سیستم انتخاب نمایند.


6- فایل های پیوسته پیشرفته
در نسخه انقلابی 3.1 ما شاهد یک تغییر گسترده در بخش پیوست ها هستیم. با پیشرفته شدن این بخش و به صورت کاملا ajax میتوان پیوست ها را ضمیمه ی مطالب کرد و ضمنا تصاویر خیلی بزرگ نیز به صورت خودکار کوچکتر نمایش داده می شوند.


7- ورود و ثبت نام از شبکه های اجتماعی
در نسخه انقلابی 3.1 ما شاهد اضافه شدن ابزاری جهت ورود و ثبت نام کاربران از شبکه های اجتماعی هستیم. به صورت پیش فرض امکان ورود و ثبت نام کاربران از حساب های Google و Facebook و bit.ly وجود دارد و توسط افزونه های دیگر حساب های دیگری نیز قابل افزایش است.


8- افزایش پلاگین های جستجوی
در نسخه انقلابی 3.1 ما شاهد اضافه شدن پلاگین های جستجوی دیگری نیز هستیم. در کنار پلاگین های MySQL Full text و phpBB native پلاگین های دیگری مانند PostgreSQL Fulltext و Sphinx نیز اضافه شده اند.


9- بهبود سیستم زمان محلی
در نسخه های قبلی برای تنظیم زمان محلی یا منطقه ای خود بایستی در کنترل پنل کاربری، ایران - تهران را انتخاب میکردید تا زمان به درستی برای شما نمایش داده شود. حال با بهبود این سیستم زمان محلی به صورت اتومات و پیشنهادی برای کاربران انتخاب میشود.


10- نمایش آخرین موضوع ارسال در صفحه نخست تالار
در نسخه انقلابی 3.1 ، ما شاهد اضافه شدن آخرین موضوعات ارسالی در صفحه نخست تالار هستیم که پیشتر برای نمایش آن میبایست مود خاصی نصب میکردیم.


11- بهبود صفحه " لیست مدیران"
در نسخه انقلابی 3.1 میتوانید صفحه مربوط به لیست مدیران را خودتان از مرکز مدیریت ویرایش و تنظیم کنید. تنظیم اینکه چه گروه هایی در این صفحه نمایش داده شوند و ترتیب نمایش نیز قابل تنظیم است. ضمنا گروه های کاربری در این صفحه نیز به صورت مجزا نمایش داده می شوند.



12- افزایش طول عنوان موضوعات
در نسخه انقلابی 3.1 طول عنوان مطالب به 120 کاراکتر افزایش پیدا کرده است.


13- بهبود تاپیک های " اطلاعیه های سراسری"
در نسخه انقلابی 3.1 شاهد عملکرد بهتر این نوع تاپیک ها در انجمن هستیم که به صورت لینک در انجمن ها مشخص میشود و مدیریت این نوع تاپیک ها بسیار راحت تر از قبل شده است.


14- بهبود عملکرد پلاگین MySQL Fulltext
در نسخه انقلابی 3.1 شاهد بهبود عملکرد این پلاگین هستیم. به طوریکه به کمتر از 40% فضای جداول دیتابیس برای آن نیازمند است.


15- قابلیت Resume فایل های پیوست
در نسخه انقلابی 3.1 شاهد Resume شدن فایل های پیوست هستیم. چنانچه فایل های پیوست بزرگی را دریافت میکنید و ارتباط را قطع کنید. مجددا میتوانید در آینده ادامه فایل را دانلود نمایید. این یکی از پیشنهادات مرجع فارسی phpBB ایران بود که به صورت رسمی به تیم توسعه ارائه شد و مورد تایید قرار گرفت.



16- بهبود عنوان مطالب Page title
در نسخه انقلابی 3.1 ما شاهد بهبود عناوین مطالب یا تاپیک ها هستیم به طوریکه رتبه سئو سایت را بالا برده و برای موتورهای جستجو ثبت عناوین دقیق تر و بهتر شده است.



17- بهبود عملکرد فایل های زبانی
در نسخه انقلابی 3.1 از بعضی زبان های خارجی که از قوانین خاصی پیرونی نمیکردند مانند زبان بوسنی پشتیبانی میشود.


18- حذف تصاویر اضافه و دکمه ها بر اساس متن
در نسخه انقلابی 3.1 دکمه های انجمن مانند " ارسال پاسخ" یا " موضوع جدید" از حالت تصویر خارج شده و به صورت css بر پایه متن تنظیم شده است.


19- بهبود قالب prosilver
در نسخه انقلابی 3.1 تغییرات گسترده ای در ساختار قالب پیش فرض و کدهای قدیمی این قالب ایجاد شده که میتوان ، استفاده از css3 و تکنولوژی های روز برنامه نویسی و طراحی را نام برد.


20- بهبود سیستم ارث بردن قالب ها
در نسخه انقلابی 3.1 سیستم ارث بری قالب ها بهبود چشم گیری پیدا کرده است که با این بهبود ها حالا تمامی قالب هایی که بر پایه مثلا قالب prosilver هستند به خوبی از قالب پیش فرض المان ها را به ارث برده که این خود باعث میشود تمامی امکانات افزونه های نصب شده روی سایر قالب ها به خوبی اجر و نمایش داده شود.



21- اضافه شدن سیستم Migrations
در نسخه انقلابی 3.1 سیستمی به عنوان Migrations یا مدیریت دیتابیس اضافه شده است که توسط این سیستم به صورت امن کاربران میتوانند دیتابیس خود را به نسخه های جدید به روز رسانی کنند. همچنین این سیستم باعث میشود تا بدون خطا بتوان افزونه ها را آپدیت و یا مودها را توسعه دهندگان به افزونه تبدیل نمایند.


22- اضافه شدن سیستم Routing and Controllers
در نسخه انقلابی 3.1 ابزاری به عنوان Routing and Controllers در هسته سیستم به کار گرفته شده است که به راحتی میتوان صفحات مجزایی برای انجمن ساخت. این ابزار کمک شایانی به توسعه دهندگان افزونه برای ساخت صفحات مجزا مانند gallery - ads ,... میکند.


23- تغییر ساختار قالب ها به Twig
در نسخه انقلابی 3.1 تغییر ساختاری در موتور قالب های انجمن بوجود آمده است. استفاده از Twig یکی از این تغییرات است.



24- بهبود Cron System
در نسخه انقلابی 3.1 بهبودی در عملکردهای زمانی و Cron System بوجود آمده است. توسط این ساختار جدید نویسندگان افزونه و توسعه دهندگان سیستم به راحتی میتوانند سیستم های زمانی را برای افزونه های خود به اجرا در آورند.



25- تعامل انجمن با دستگاه های موبایلی
در نسخه انقلابی 3.1 و با توجه به سلسله تغییراتی که در قالب پیش فرض بوجود آمده است. استفاده از تکنولوژی Responsive جهت تعامل بیشتر و عملکرد بهتر دستگاه های مختلف مانند موبایل ، تبلت و... کاملا مشهود است. حال کاربران و مدیران انجمن میتوانند به راحتی در انجمن و مرکز مدیریت با دستگاه های دیگر خود به جستجو و کار بپردازند.


26- کانورت نسخه 2 به 3.1
در نسخه انقلابی 3.1 امکان کانورت انجمن کسانی که هنوز از نسخه های قدیمی 2 استفاده میکنند به نسخه 3.1 نیز فراهم شده است.


27- اضافه شدن منوهای Dropdown
در نسخه انقلابی 3.1 ما شاهد اضافه شدن منوهای Dropdown به قالب انجمن در مکان های مختلف هستیم. از هدر انجمن گرفته تا پیوست ها و ابزارهای مدیریتی موضوعات


28- افزوده شدن سیستم Event
در نسخه انقلابی 3.1 دیگر مانند گذشته نیاز به ویرایش کد ها به صورت دستی برای نصب مود نیست. سیستم event کار ویرایش را برای شما انجام میدهد. در واقع event کدهایی میباشد که در جای جای سیستم ، توسعه دهندگان قرار داده اند که با فراخوانی این کدها توسعه دهدنگان میتوانند تغییراتی که لازم میدانند را اینگونه به صورت اتومات انجام دهند. سیستم event یا hook کار مشابه ای دارند.

لیست event های موجود در این قسمت قابل رویت است:
https://wiki.phpbb.com/Category:Events_and_Listeners


29- بهبود سیستم فیلد های کاربری Profile fields
در نسخه انقلابی 3.1 قسمت فیلد های انتخابی کاربر دچار تغییرات گسترده ای شده است و امکانات بسیاری به آن اضافه شده است.



30- حذف قالب Subsilver2
در نسخه انقلابی 3.1 قالب subsilver2 که قالبی قدیمی اما کاربرپسند و راحت برای خصوصا کاربران ایرانی بود از پکیج phpBB حذف شده است. و از این پس باید با قالب های پروسیلور سروکار داشته باشیم که از معماری مدرن تری برخوردار میباشد. لازم به ذکر است که قالب subsilver2 در نسخه 3.1 پشتیبانی خواهد شد اما همه افزونه ها روی آن به خوبی کار نمیکند.



31- سیستم جدید Version Check
در نسخه انقلابی 3.1 از سیستم جدید چک کردن ورژن ها استفاده شده است. این سیستم که بیشتر توسط توسعه دهندگان مورد استقبال قرار گرفته ، بهبودهای زیادی نسبت به نسخه های قبلی دارد و عملکرد بهتری در افزونه ها و هسته سیستم ایجاد کرده است.



32- سیستم phpBB و ویندوز Azure
در نسخه انقلابی 3.1 حال شما میتوانید انجمن خود را روی ویندوز آزور شرکت مایکروسافت نیز نصب نمایید.



33- پشتیبانی از SQLite3
در نسخه انقلابی 3.1 ما شاهد پشتیبانی این سیستم از دیتابیس های SQLite3 خواهیم بود. باید بدانید phpBB یکی از برترین سیستم های انجمن ساز است که از اکثر دیتابیس ها پشتیبانی میکند.



34- پشتیبانی از Apache 2.4
در نسخه انقلابی 3.1 هم اکنون .htaccess به صورت کامل از نسخه Apache 2.4 پشتیبانی میکند.



35- حذف اتوماتیک سایه پست ها
در نسخه انقلابی 3.1 ما شاهد اضافه شدن گزینه ای برای حذف اتوماتیک سایه پست ها یا تاپیک ها هستیم. همانطور که میدانید قبلا هنگام پاک کردن پست ها یا انتقال آنها رد پایی از آن ها در انجمن ها باقی می ماند که در نسخه 3.1 با اضافه شدن این گزینه شما میتوانید تعیین کنید که چگونه این رد پاها بعد از مدتی به صورت خودکار حذف گردند.



36- عدم دریافت پیام های خصوصی برای کاربران اخراج شده
در نسخه انقلابی 3.1 دیگر کسی نمیتواند برای کاربران اخراج شده دائمی از سایت ایمیل و یا پیغام خصوصی ارسال کند.



37- بهینه شدن قالب برای کاربران RTL
در نسخه انقلابی 3.1 توجه ویژه ای به کاربران فارسی زبان و کاربرانی که زبان آنها از راست به چپ میباشد ، شده است. به طوریکه به صورت دقیق تمامی قسمت های قالب برای استفاده این کاربران مورد بررسی و توجه قرار گرفته است. از نسخه الفا تا نسخه نهایی لحظه به لحظه تیم توسعه فارسی پکیج phpBB را مانیتور میکرده و دائم گزارش هایی جهت تطابق بیشتر این سیستم با زبان فارسی برای توسعه دهندگان ارسال می کرده است.



38 - فیلد های ارتباطی جدید کاربران
در نسخه انقلابی 3.1 توجه زیادی به شبکه های اجتماعی شده است. یکی از موارد اضافه شده در این نسخه پل های ارتباطی کاربران با فیس بوک ، توئیتر ، گوگل پلاس ،اسکایپ ویوتیوب می باشد که کاربران میتوانند از کنترل پنل کاربری خود لینک اکانت های خود در شبکه های ذکر شده را وارد کرده تا بقیه اعضا بتوانند با آنها از این طریق نیز گفتگو نمایند.



39- دسترسی به افزونه های خارجی
در نسخه انقلابی 3.1 حال شما میتوانید افزونه هایی را نیز نصب کنید که در خارج از انجمن شما سورس آنها قرار گرفته است. و این خود ابزاری جالب برای توسعه دهندگان است تا بتوانند از راه دور ورژن های جدید افزونه را خود ارتقا دهند.



40- تغییر کد های هسته سیستم
در نسخه انقلابی 3.1 به عنوان چهلمین تغییر بزرگ که خود بزرگترین تغییر میباشد میتوان به بازنویسی شدن تقریبا همه کدهای سیستم و بهینه شدن آنها اشاره کرد. در نسخه 3.1 از جدیدترین متودها و زبان های برنامه نویسی استفاده شده است و سعی شده سیستمی در خور سال 2014 تقدیم کاربران ارئه شود.



تغییرات و امکاناتی که در بالا ذکر شد تنها بخشی از تحولات عظیم phpBB 3.1 بوده است و ما همچنان شاهد تغییرات ریز و درشت زیادی در این سیستم هستیم.


فارسی ساز این سیستم نیز هم زمان با ارائه نسخه 3.1 برای کاربران فارسی زبان ارائه شده است که میتوانید از مرکز پشتیبانی فارسی ایران به نشانی php-bb.ir به صورت کامل دریافت نمایید.



با تشکر میثم نوبری مدیریت پروژه phpBB فارسی
آواتار کاربر
Meis@M
Founder & Administrator
Founder & Administrator
پست: 1414
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۱, ۹:۲۲ ق.ظ
سن: 31
شغل: مدرس دانشگاه
اینترنت: LTE Plus
جنسیت: آقا
محل اقامت: Damghan
تشکر کرده: 215 دفعه
تشکر شده: 828 دفعه
تماس:

دانلود جدیدترین نسخه های phpBB :
page/download
آواتار کاربر
m.sevrus.m
پست: 68
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۱, ۲:۰۸ ب.ظ
سن: 19
شغل: برنامه نویس- طراح وب
اینترنت: ADSL 2 Mbps
جنسیت: آقا
تشکر کرده: 40 دفعه
تشکر شده: 33 دفعه
تماس:

فوق العاده شده :o
موضوع جدید ارسال پست

بازگشت به “اخبار و اطلاعیه های سایت - News & Announcement”